Promocja jest skutecznym sposobem przyciągania klientów, a wideo promocja jedną z najlepszych form marketingu. Aby skupić uwagę odbiorców, firmy inwestują poważne środki w realizację filmów reklamowych. W czasach internetu coraz większą popularność zyskują jednak shortsy i rolki. Krótka pionowa forma nie wymaga od producentów dużych budżetów, a od odbiorców dużej fatygi, aby obejrzeć reklamę. Jak tanio realizować filmiki, które trafiają do milionów?
Krótkie filmy reklamowe mogą pokazywać produkty, usługę, wizerunek firmy, projekt lub wydarzenie firmowe. Jeśli już nagramy materiał filmowy, w następnej kolejności jest szybki montaż i gotowe filmiki mogą zostać umieszczone w sieci na portalach, gdzie są udostępniane przez internautów. W ten sposób oglądalność niedrogiej produkcji rośnie lawinowo.
Zasadniczą cechą spotu reklamowego jest możliwość przekazania wielu informacji w stosunkowo krótkim czasie, zazwyczaj 15-30 sekund do maksymalnie jednej minuty. Najważniejszą funkcją spotów jest zwiększenie rozpoznawalności na rynku, co wiąże się ze wzrostem zysków ze sprzedaży produktów lub usług. Temu celowi służy przekaz reklamowy zawarty w spocie.
Targetowanie odbiorców
Przekaz reklamowy to komunikat kierowany do określonej grupy odbiorców, który ma na celu promocję produktu, usługi lub marki. Przy pomocy słów, obrazów, dźwięków i narracji budowana jest historia, której zadaniem jest zachęcenie odbiorcy do kupna określonego produktu lub usługi. Aby przyciągnąć uwagę i wywołać pożądane działanie, przekaz łączy różne elementy, które razem wzmacniają efekt oddziaływania na odbiorców i ich emocjonalne zaangażowanie.
Skuteczność przekazu zależy w dużej mierze od konstrukcji komunikatu, który powinien zawierać atrakcyjne obrazy oraz grafiki przyciągające uwagę. Najlepiej, żeby towarzyszył im krótki, zapadający w pamięć slogan podkreślający tożsamość marki. Personalizacja treści w formie osobistej, czasem intymnej opowieści o wydźwięku emocjonalnym i ruchoma grafika budują więź z marką.
Film promocyjny w krótkiej formie ma większą szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców, pod warunkiem jednak, że będzie zwracać uwagę oraz wyróżniać się na tle innych reklam. Ścieżka dźwiękową użyta do filmu powinna być na tyle charakterystyczna, aby raz usłyszana zawsze kojarzyła się z reklamowaną firmą.
Kampanie marketingowe
Kampanie marketingowe pozwalają firmom wyróżnić się spośród konkurencji przez kreowanie unikalnych treści i przekazów, prowadząc do zwiększenia widoczności marki. Skuteczne kampanie mogą przyciągnąć klientów, którzy wcześniej nie mieli styczności z produktem lub usługą. Generują większy ruch na stronie internetowej, co oznacza większą liczbę potencjalnych klientów, których obecność może zaowocować konkretnymi decyzjami zakupowymi.
Nowoczesne kampanie marketingowe są coraz częściej planowane w oparciu o platformy społecznościowe. Najszybciej rozwijającym się formatem postów w mediach społecznościowych są rolki (Reels). To funkcja dostępna zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku, która pozwala na publikowanie 60-sekundowych materiałów wideo oraz dodawanie do nich z poziomu aplikacji dźwięku, efektów specjalnych oraz muzyki.
Dla większej skuteczności w rozpowszechnianiu treści najlepiej jest korzystać równolegle ze wszystkich platform w social mediach. Dzięki szybkiej komunikacji pomiędzy tymi miejscami spot reklamowy zostanie rozpowszechniony w bardzo krótkim czasie.
Pionowy format
Facebook proponuje kilka rozwiązań, które ułatwiają tworzenie rolek. Są to m.in. możliwość zapisywania tworzonych rolek jako szkiców oraz tworzenia remiksów, czyli przygotowywania własnych materiałów wideo w oparciu o rolki, które już zostały opublikowane na Facebooku. Na Instagramie rolki widoczne są w stories. Na Facebooku użytkownik rolki może przeglądać zarówno z poziomu stories, jak i w sekcji watch oraz na górze feedu.
Bardzo podatna na trendy jest aplikacja TikTok. Popularnymi trendami są tam lip-sync, wcielanie się w role, układy taneczne czy tutoriale. Platforma umożliwia publikowanie krótkich, trwających do dziesięciu minut filmów oraz narzędzia do nagrywania i montażu wideo, a także bazę ścieżek dźwiękowych. I na TikToku, i w Instagram Reels filmy wyświetlają się w formacie pełnoekranowym i pionowym. Obie aplikacje, zarówno TikTok, jak i instagramowe rolki, są świetnymi narzędziami do promocji produktów, usług, firm, miejsc czy ludzi, którzy chcą budować relacje ze swoimi klientami oraz dotrzeć do nowych odbiorców.
Strategia wideo
Na TikToku oraz Instagram Reels możliwe jest dodawanie 60-sekundowych reklam. W obu aplikacjach materiały wideo można wzbogacić o dodatkowe elementy, w tym dźwięk, napisy czy interaktywne naklejki. Film można nagrać bezpośrednio w aplikacji lub załadować z pamięci urządzenia i dostosować do potrzeb.
TikTok umożliwia tworzenie kilku formatów reklam. Reels na Instagramie można promować, zwiększając ich zasięg. Filmy promocyjne wyświetlają się też na karcie Reels pomiędzy organicznymi rolkami, a odbiorcy mogą udostępniać, komentować czy pomijać reklamy. W obu aplikacjach reklamodawca otrzymuje dostęp do narzędzi biznesowych.
Ruch na reklamie na TikToku i funkcję rolek na Instagramie warto wykorzystać w ramach kampanii, kierując użytkowników na stronę internetową. Reklama w obu mediach generuje ogromny zasięg, a jeśli jest sprawnie zrealizowana, wpływa bezpośrednio na rozpoznawalność marki. W dodatku nie trzeba dysponować dużym budżetem, aby szybko pozyskać nowych klientów i w konsekwencji zwiększyć sprzedaż.